Menurut Datuk Hajah Rohani (2012) dalam
pembentangan laporannya di Dewan Rakyat, perniagaan francais Nelson’s telah mendahului perniagaan lain dengan 675 outlet dan diikuti Daily Fresh sebanyak
481 outlet, Secret Recipe, England Optical, Old Town White Coffee,
World of Feng Shui, Smart Reader, Royal Selangor, Ideal Malaysian Support
dan Marrybrown yang begitu menyerlah
sekali di negara- negara luar dan kebanyakannya adalah di Arab Saudi, UAE,
Turki, China, Indonesia, Afrika Selatan, Singapura, Bahrain, Filipina
dan juga di Oman.
Secara amnya, perniagaan francais secara
langsung mampu memberi sumbangan yang positif terhadap pertumbuhan ekonomi
negara. Pada ketika ekonomi negara berada pada landasan yang kukuh, permintaan
domestik telah memainkan peranan penting di dalam pertumbuhan ekonomi. Perkembangan positif ini memberi petanda baik
bukan sahaja kepada masa depan pertumbuhan ekonomi negara, bahkan ke arah
mewujudkan kehidupan yang lebih selesa dengan menggalakkan keusahawanan
terutamanya usahawan kecil dan sederhana, mendekatkan jurang perbezaan ekonomi
serta mengurangkan pengangguran.
Perniagaan francais adalah sesuai untuk
semua lapisan masyarakat, samaada penduduk di kawasan bandar atau luar bandar.
Di negara-negara membangun seperti Uganda, Kenya dan Kemboja, francais Mikro
telah digunakan sebagai model alternatif yang berkesan untuk menangani isu
kemiskinan. Francais Mikro memainkan peranan penting untuk membasmi kemiskinan
terutamanya di kawasan luar bandar dengan mewujudkan pakej atau program kepada
usahawan-usahawan kecil seperti gerai-gerai buah-buahan, gunting rambut, kedai
runcit, dan kedai-kedai makanan seperti cendol dan gerai rojak boleh dimodenkan
menjadi model perniagaan francais.
Berdasarkan
kepada laporan yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Francais KPDNKK, ia
menunjukkan peningkatan dalam industri francais dari tahun ke tahun. Oleh yang
demikian, dapat disimpulkan tahap pembangunan industri francais di Malaysia
adalah dalam keadaan baik dan membangun dengan jayanya sejajar dengan matlamat
PIPFN (2012-2016) yang telah memasuki fasa kedua pada tahun ini.
Selain itu, maklum balas yang diterima
daripada masyarakat Malaysia dan antarabangsa menunjukkan industri francais di
negara ini semakin matang dan berkembang sejajar dengan pembangunan negara.
Didapati juga masyarakat kini semakin celik mengenai perniagaan francais
disebabkan program dan pendedahan yang dijalankan oleh kementerian. Terdapat
satu program yang dikenali sebagai Francais Komuniti iaitu program melibatkan
kementerian, PNS dan MFA berkongsi maklumat mengenai perniagaan francais kepada
masyarakat luar bandar. Program tersebut turut mempamerkan
perniagaan-perniagaan yang sedia ada di samping memperkenalkan jenama francais
tempatan yang terdapat dalam pasaran. MFA turut menganjurkan pameran francais
terbesar di ASEAN pada setiap tahun yang dikenali sebagai Francais Antarabangsa
Malaysia. Pameran tersebut merupakan platform terbaik khususnya kepada masyarakat
bagi mengenal pasti lebih lanjut perniagaan-perniagaan francais yang berpotensi
tinggi (Harian Kosmo, 5 Mac 2015).
No comments:
Post a Comment