Dalam mempertingkatkan industri francais
di negara ini, pelbagai usaha telah dilakukan oleh pelbagai pihak bagi
memantapkan industri francais di Malaysia. Antaranya ialah meningkatkan daya
saing, melakukan transformasi dalam menjalankan perniagaan, di samping
pembangunan modal insan serta koordinasi di antara agensi di bawah KPDNKK
seperti PNS dengan Bahagian Pembangunan Francais bersama-sama dengan Persatuan
Francais Malaysia (MFA). Terdapat pelbagai jenis sokongan yang telah diberikan
kepada usahawan-usahawan francais bagi membantu mereka memulakan perniagaan dan
di samping itu, menggalakkan perkembangan industri francais di Malaysia. Antaranya adalah sseperti:
i.
Penubuhan Persatuan Francais
Malaysia (MFA)
Malaysia Franchise Association (MFA) telah di berikan kelulusan dan kebenaran untuk
operasi sementara mulai 18 Januari 1994. Seterusnya pelancaran
rasmi penubuhan MFA telah disempurnakan oleh Perdana Menteri Malaysia pada
ketika itu, Y.A.Bhg. Tun Dr. Mahathir Mohamad
pada 27 Januari 1994 serentak dengan pelancaran Program Pembangunan Francais
(PPF) dan Persidangan dan Pameran Francais Antarabangsa Malaysia yang pertama
anjuran bersama Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (Jabatan Perdana Menteri),
MFA dan International Franchise Association (IFA). Sementara kelulusan rasmi
MFA di bawah Akta Pertubuhan 1966 telah diperoleh pada 30 Ogos 1994 (Laporan
Mesyuarat Tahunan MFA, 2013).
Menurut laporan tahunan MFA (2013), MFA memainkan
peranan :
a)
Menyatukan
tenaga ahli-ahli untuk menjaga kepentingan mereka.
b)
Memupuk
dan mempertahankan imej perniagaan francais dengan menggalakkan amalan
perniagaan secara beretika.
c)
Mendokong
usaha kerajaan untuk menggalakkan penyertaan bumiputera secara langsung dan
aktif dalam perniagaan francais.
d)
Untuk
menyelaras kemudahan dan infrastruktur yang tersedia bagi pembangunan francais
di peringkat kebangsaan, serantau dan antarabangsa.
Oleh yang demikian, dengan adanya penubuhan MFA ini, usahawan-usahawan industri francais dapat bersatu dan membantu antara satu sama lain bagi memajukan lagi industri ini di persada antarabangsa dengan penambahan francais Malaysia di negara luar.
ii.
Penubuhan PNS Academy dan
Maktab Koperasi Malaysia
Modal insan adalah merupakan aset yang
paling penting dalam mencapai matlamat untuk menjadikan Malaysia sebagai hub
industri francais di Asia Tenggara dan Timur Tengah menjelang tahun 2020
selaras dengan matlamat akhir Pelan Induk Pembangunan Francais Negara (PIPFN,2012-2016). Dalam hal ini, agensi
di bawah KPDNKK bergabung tenaga untuk memastikan latihan modal insan di
pelbagai peringkat dalam industri francais dipergiatkan dan semestinya kerjasama
seperti ini perlu sentiasa dipertingkatkan.
Oleh yang demikian pada 1 Julai 2009
Akademi PNS telah dilancarkan. Akademi ini bergerak bersama-sama Maktab
Koperasi Malaysia yang mana berperanan untuk melatih usahawan-usahawan francais
serta menyediakan dan mengendalikan program-program latihan kepada usahawan
francais yang sedia ada dan yang baharu. Selain itu, akademi ini berperanan
untuk mengendalikan program latihan modal insan kepada warga kerja kementerian
dan agensi-agensi di bawahnya di samping mengendalikan program kesedaran
keusahawanan berteraskan francais kepada pelajar IPTA dan IPTS. Akademi ini
juga telah mengadakan kerjasama strategik bersama IPTA dan IPTS tempatan dan
luar negara bagi meningkatkan penyampaian latihan francais serta mengadakan
usaha sama strategik bersama dan badan korporat tempatan dan luar negara untuk
meningkatkan ilmu keusahawanan francaisor dan francaisi tempatan (Buletin PNS,
2014).
iii.
Akta Francais 1998 @ 2002
Akta Francais 1998 mendapat
persetujuan daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 24 Disember
1998 dan dikuatkuasakan pada 8 Oktober 1999. Akta ini digubal untuk mengadakan
sistem pendaftaran yang sistematik, mengawal selia perniagaan francais dan
perkara yang berkaitan dengannya agar pembangunan perniagaan francais di negara
ini dapat berkembang dalam persekitaran yang sihat dan teratur (Nurli, 2012).
iv.
Program Transformasi
Perniagaan (B.I.T)
Kementerian melalui PNS juga telah
melaksanakan program Transformasi Perniagaan (B.I.T). Melalui program B.I.T
ini, PNS akan mengenalpasti dan membantu usahawan PKS ini memodenkan perniagaan
mereka. Program-program di bawah B.I.T ini digarap meliputi usaha menaiktaraf
Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dari segi imej, kualiti perkhidmatan dan
konsep perniagaan.
Menurut Dato’ Sri Hasan Malek (2015),
dalam ucapan beliau, program ini merupakan program yang memfokuskan kepada
usahawan PKS bagi membentuk mereka agar menjadi lebih kompetitif dan sistematik
dalam menjalankan perniagaan serta membimbing mereka supaya mampu berdaya saing
di pasaran dan seterusnya perniagaan tersebut dapat dibangunkan ke arah
perniagaan francais. Hasilnya kelak, gerai berbentuk tradisional di tepi-tepi
jalan akan ditransformasikan kepada bentuk gerai yang lebih moden sekaligus
menjadikan perniagaan tersebut berkembang menjadi pra-francaisor. Sekaligus,
usahawan akan menjana lebih keuntungan dan mengembangkan perniagaan mereka
secara lebih efektif. Di dalam progarm B.I.T ini juga, para usahawan
kecil-kecilan yang mempunyai produk dan perkhidmatan yang mampu dikomersilkan
akan diberikan bantuan dan dibimbing sehingga mampu menjadi francaisor dalam
tempoh masa tertentu.
v.
Pelan Induk
Pembangunan Francais Nasional 2012-2016 (PIPFN)
Pelan
ini telah dilaksanakan bermula pada tahun 2012. Ianya dilancarkan bagi
meluaskan tumpuan dalam pembangunan francais daripada
sektor campuran yang lebih pelbagai, termasuk beberapa sektor niche yang
masih belum dieksploitasi sepenuhnya secara sistem francais, seperti
pelancongan, perubatan, eco-tourism, perkhidmatan dan produk pematuhan
syariah serta produk dan perkhidmatan hijau. Sasaran ini bertepatan dengan
agenda pembangunan negara seperti yang telah digariskan melalui Model Baru
Ekonomi, Program Transformasi Ekonomi, Rancangan Malaysia Kesepuluh dan Wawasan
2020 (PIPFN, 2012).
Menurut modul PIPFN (2012), pelan ini
mempunyai 3 fasa iaitu:
a)
Fasa
1 bermula dari 2012 hingga 2014 (3 tahun)
- yang mana akan melibatkan
pemantapan peserta francais dan rangka kerja pembangunan francais.
b)
Fasa
2 bermula dari 2015 hingga 2016 (2 tahun) – ianya melibatkan usaha ke arah
industri dalam negeri yang dinamik dan teguh, selaras dengan visi PIPFN
c)
Fasa 3 bermula dari 2017 hingga 2020 – akan melibatkan
usaha menjadikan Malaysia sebagai Pusat Francais.
vi.
Bantuan kewangan
Terdapat beberapa badan kewangan yang
tampil bagi menyokong usaha KPDNKK seperti Perbadanan Nasional Berhad (PNS) dan
TEKUN Nasional bagi memberikan pinjaman modal permulaaan sehingga 70 peratus
kepada usahawan baru yang ingin memulakan perniagaan francais. Berdasarkan
statistik yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Pembangunan Perniagaan, KPDNKK
(2015), terdapat 534 syarikat francais tempatan dan 234 syarikat francais asing
yang telah didaftarkan sehingga bulan Mac 2015. Industri francais dilihat juga
mempunyai potensi yang besar dan tahap kesedaran rakyat Malaysia tentang
peluang perniagaan. Ini menunjukkan reaksi yang positif kerana setiap tahun,
jumlah penglibatan usahawan baru semakin bertambah. Perniagaan francais sering
dilabel sebagai perniagaan kecil dan sederhana di mana ianya dilihat mampu
mencipta peluang pekerjaan dan juga kurang berisiko.
No comments:
Post a Comment